Basuppgifter


Kategorin Basuppgifter innehåller grundläggande information om kunden.

Allmänt

Kundnr.

Ett unikt kundnummer på max 20 tecken. Som standard föreslås högsta numeriska kundnumret plus ett. Ett tips är att använda organisationsnummer eller telefonnr som kundnummer (om man inte vill ha ett löpande nummer). Kundnummer är en obligatorisk uppgift.

Kundnamn

Kundens namn (företagsnamnet för företag).

Huvudref.

Huvudreferens hos kunden. Förutom personnamnet kan flera uppgifter anges via separat formulär (som visas automatiskt efter namnet angivits vid nyinmatning av kund). Mer information om detta finns på sidan om Referenser.

Adressuppgifter

Adress

Kundens primära adress. Avvikande/fler leveransadresser kan läggas upp på sidan Lev.adresser.

Postnr & Ort

Postnummer och ort för kundens primära adress. Anges ett svenskt postnummer så kommer det automatiskt att formateras med formatet ”000 00  ORTIVERSALER”.

Land

Land för adressen (Sverige är standard)

Tillhörighet

Kommun

Kommun som väljs från kommunregister i Zenit.

Län

Län som väljs från länsregister i Zenit. Om kommun anges sätts automatiskt rätt län.

Område/region

Kunderna kan delas in i områden/regioner efter egna önskemål. Vilka områden/regioner som ska finnas anges via programinställningar (om man önskar använda detta).

Nummer

Extra kundnr.

Här kan ett extra kundnummer anges om så önskas.

Organisationsnr.

Kundens organisationsnummer. Numret kontrolleras med hjälp av sista siffran (kontrollsiffran) i org.numret.

VAT-nr.

VAT-/momsregistreringsnummer som alltid inleds med landskod (SE för Sverige). Svenska nummer avslutas alltid med 01. Inga bindestreck eller mellanslag får ingå i numret (t.ex. SE999999999901)

Plusgiro (PG)

Kundens plusgironummer (PG).

Bankgiro (BG)

Kundens bankgironummer (BG).

Clearingnr*

Clearingnummer för bankkontonummer. Om detta nummer anges måste även bankkontonummer anges.
* Fältet är endast aktivt om Autogiro valts som faktureringsmetod för kunden.

Bankkontonr*

Bankkontonummer (utan clearingnr). Om detta nummer anges måste även clearingnummer anges.
* Fältet är endast aktivt om Autogiro valts som faktureringsmetod för kunden.

Telefoni och Internet

Telefon

Primärt telefonnummer till kund. Ange riktnummer följt av bindestreck (-) och sedan telefonnumret. Efter slutförd inmatning formateras hela telefonnumret automatiskt med hänsyn till antalet siffror.
Exempel: 0278-12345 formateras till 0278-123 45 och 08-1234567 till 08-123 45 67

Mobil

Primärt mobilnummer till kunden. Mobilnumret formateras automatiskt.

Fax

Primärt faxnummer till kunden. Faxnumret formateras automatiskt.

E-post

Kundens primära e-postadress. Ett tips är att trycka på mellanslag för att infoga ett @.

Hemsida

Hemsideadress på Internet. Med hjälp av knappen längst till höger om fältet kan man enkelt gå till angiven hemsida.

Övrigt

Säljare/Vår ref.

Anger den som är säljare för kunden. Detta är främst tänkt för säljteam där kunderna är uppdelade och ”tillhör” en speciell säljare. Det finns filtreringsmöjlighet för att visa de kunder som man själv är säljare för. Vilken säljare som ska sättas som standard när en ny kund läggs upp kan man ange via inställning. Om standardvärde inte ändrats så blir det automatiskt inloggad användare som sätts som säljare för nya kunder.

Konkursdatum

I händelse att kunden gått i konkurs anges konkursdatum här. Det går fortfarande att lägga order på kunden, men ett varningsmeddelande visas då med information om att kunden gått i konkurs.
Kundsida_Installningar_Konkurs

Aktiverad

Anger om kunden är säljbar. Det går dock att skapa ny order på kunden trots att den inte är säljbar, men det går inte att leverera ordern. Följande meddelande visas vid försök till leverans om kunden inte är säljbar.
Kundsida_Installningar_Saljbar